Tillsammans med två namnkunniga paneler diskuterar vi ifall dagens modell för infrastrukturplanering och finansiering nått vägs ände, eller om det är för tidigt att överge den. Finns det brister i beslutsprocessen kring den nationella planen för transportinfrastrukturen och vilka förväntningar har näringslivet på Sveriges nya regering?
Sveriges infrastruktur är bitvis sliten och underhållsskulden på vägar och järnvägar kommer närmast att fördubblas under kommande tolvårsperiod. Trots befolkningsökning och tillväxt dröjer flera viktiga kapacitetshöjande satsningar länge till.
I juni antog regeringen en nationell plan, vilken gäller mellan 2022 och 2033. Trots en historiskt stor ekonomisk ram på över 799 miljarder kronor har den nya planen mötts av kritik i olika delar av landet. 11 september röstade Sverige och nästa regering har nu möjligheten att staka ut riktningen för en infrastruktur som möter landets, och det svenska näringslivets, framtida behov. Behoven är stora och föränderliga i och med näringslivets investeringar i bland annat klimatomställningen. Samtidigt ärver regeringen en plan som i praktiken är fulltecknad och ett eftersatt underhåll. Det kan krävas reformer och avvägningar för att inte Sverige ska mista konkurrenskraft.
Frukostfralla från kl 08.30
Deltagare:
- Nils Paul, ansvarig infrastruktur, Svenskt Näringsliv
- Jonas Eliasson, måldirektör för tillgänglighet, Trafikverket
- Maria Börjesson, professor, VTI
- Peter Gerlach, LO-ekonom, LO
- Jacob Lundberg, chefsekonom, Timbro
- Lars Redtzer, chef branschutveckling, Byggföretagen
- Tina Thorsell, samhällspolitisk chef, Transportföretagen
- Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef, Tågföretagen
- Karolina Boholm, transportdirektör, Skogsindustrierna
- Carl Bergkvist, näringspolitisk expert, Stockholms Handelskammare
Seminariet modereras av Robert Thorburn, Svenskt Näringsliv.