Regeringen har tillsatt en utredning som ska se över framtida former för vägavgiften för godstransporter, den så kallade Eurovinjetten.
– Det här är en viktig fråga för en så transportkänslig bransch som svensk skogsindustri. För ett sågverk kan den totala kostnaden för transporter vara så stor som 25 procent av hela produktionskostnaden, säger Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna.
I januariavtalet anges att Eurovinjetten ska behålls så länge som möjligt i sin nuvarande utformning. Regeringen har valt att kalla utredningen för ett nytt miljöstyrande skattesystem för godstrafik på väg. I direktivet står det uttryckligen att syftet inte ska vara att införa ny skattebörda, utan en omfördelning inom befintligt skatteuttag.
– Det är av stor betydelse att diskussionen nu skiftar från att handla om att införa nya skatter till att istället diskutera befintliga skatter. Dagens vägavgift kostar skogsnäringen omkring 250 miljoner kronor per år och en förändrad beskattning får inte leda till ökade kostnader för branschen, säger Karolina Boholm.
Avstånd en svensk konkurrensnackdel
Karolina Boholm framhåller att avstånd är en konkurrensnackdel för svenska företag jämfört med huvudkonkurrenter i Europa:
– I Sverige är det både långa avstånd inom landet och långa avstånd till huvudmarknaderna. Transportkostnader är därför en viktig del i företagens konkurrenskraft. Ökade kostnader för svensk skogsindustri innebär försämrad konkurrenskraft och därmed sämre förutsättningar att bidra i omställningen från fossilt till förnybart. Att utredningens syfte inte är att öka skatteintäkten är därför en mycket bra utgångspunkt.
Övrigt av intresse i utredningsdirektivet är att regeringen vill se över möjligheten att skatteväxla ytterligare mellan dieselskatten och eurovinjetten. Utredningen har även i uppdrag att titta på hur man kan koppla det nya miljöstyrande systemet för godstrafik på väg till ett utvecklat övervakningssystem för att möjliggöra mer kontroller på vägarna.
– Hållbarhet, i alla dess aspekter, är viktigt. Kontroller för att både svenska och utländska lastbilar följer rådande regelverk och för att skapa mer ordning och reda på vägarna är välkommet, säger Karolina Boholm.
EU ser parallellt över Eurovinjetten
Eurovinjetten, ofta kallad vägavgift, är en skatt som åkerier, både svenska och utländska, betalar sedan 1998. Idag är skatten tidsbaserad genom en årlig avgift för svenska åkerier och en dag/vecko-taxa för utländska åkerier. Parallellt med den svenska utredningen pågår en process inom EU för att ändra grunderna för skatteuttaget i Eurovinjett-direktivet. Beroende på utgången av EU-förhandlingarna kan Eurovinjetten komma att förändras och det svenska skatteuttaget måste i så fall anpassas. Enligt januariavtalet ska Eurovinjetten behållas i sin nuvarande form så länge som möjligt. Utredningsdirektiven ger utredaren flexibilitet att titta på alla möjliga former av miljöstyrande system utan att låsa fast sig i vare sig tidsbaserade eller avståndsbaserade skatter.