Transporter och infrastruktur

Det här är de viktigaste politiska frågorna inom transport och infrastruktur för skogsnäringen 2021.

Infrastrukturpropositionen 

I april ska regeringen presentera en ny Infrastrukturproposition. Som Sveriges största transportköpare kommer Skogsindustrierna lyfta behov och önskemål till både regering och alla partier i riksdagen. Skogsindustrierna önskar se att regeringen ökar infrastrukturramen med 20 procent. Skogsindustriernas vill se en snabbare implementering av BK4-vägnätet med mål om att hela BK1-vägnätet ska vara BK4 till 2025. Skogindustierna vill också se mer ambitiösa satsningar på underhåll för att bygga bort det eftersläpande underhållet, investeringar i nya isbrytare samt digitalisering av transportmyndigheter kopplat till lotsning och tåglägen.  

Eurovinjetten, vägavgifter och kilometerskatt  

Den 30 september redovisas utredningen “Ett nytt miljöstyrande system för godstransporter på väg” som tillsattes i april 2020 av regeringen med stöd av C och L. Utredningen handlar om en skatteväxling inom Eurovinjetten, som är en befintlig skattEn viktig pusselbit i detta arbete har varit Januariavtalet, som bland annat anger att Eurovinjetten ska behållas i sin nuvarande form så länge som möjligt. Parallellt med den svenska utredningen pågår en process inom EU för att ändra grunderna för skatteuttaget i Eurovinjett-direktivet.   

Reduktionsplikten 

Regeringskansliet arbetar med förslag om reduktionspliktens framtida nivåer, och en proposition väntas under 2021. Regeringen, tillsammans med C och L, har föreslagit höga nivåer. Skogsindustrierna är positiva till reduktionsplikten som styrmedel men menar att kostnadseffekterna på transporter kommer bli betydande. Ambitionshöjningen till 2030 är orealistisk om den inhemskt producerade biodrivmedel ska ersätta en stor del av de importerade.