Skogsindustrierna anser att möjligheten för en långsiktig skattebefrielse på fossilfria bränslen är avgörande för en snabb klimatomställning.
Skogsindustrierna bedömde att Infrastrukturdepartementets tidigare förslag om slopad skattebefrielse och införd reduktionsplikt för rena och höginblandade biodrivmedel riskerade att försvåra en snabb och kostnadseffektiv utfasning av fossila drivmedel. Det skriver Skogsindustrierna i sitt remissvar på departementets promemoria som överlämnades den 14 februari.
Skogsindustrierna välkomnar därför beskedet om att regeringen ansöker om en långsiktig skattebefrielse. Skogsindustrierna vill också se en bredare analys av reduktionsplikten, samt en snabb översyn av möjligheten att sänka den totala beskattningen på drivmedel inom reduktionsplikten då en stor andel av det är förnybart.
Skattebefrielse under tio år
Idag är rena och höginblandade biodrivmedel befriade från energi- och koldioxidskatt, i syfte att främja utfasningen av fossila drivmedel. Då skattebefrielsen anses som statligt stöd är den beroende av godkännande från EU-kommissionen. Nuvarande godkännande varar året ut och men regeringen ansöker nu om ett tioårigt statsstödsgodkännande.
Klimatomställningen stöttas
Reduktionsplikten innebär att fossilfria biodrivmedel blandas in i bensin, diesel och flygfotogen för att sänka koldioxidutsläppen. Andelen fossilfri inblandning ökar stegvis fram till år 2030 då reduktionsplikten för bensin och diesel ska vara 28 respektive 66 procent. Reduktionsplikten i sig är ett effektivt styrmedel för att stödja biodrivmedelsproduktion och snabbt ställa om till fossilfria transporter.
Fortsatt skattebefrielse innebär också att företag och organisationer kan gå före och satsa på fossilfria transportlösningar.
Reduktionsplikten kan bli en valfråga
I takt med de rekordhöga drivmedelspriserna har reduktionsplikten blivit en viktig politisk fråga. Höga bensin- och dieselpriser påverkar inte bara industri och jord- och skogsbruk. Det har på kort tid blivit mycket dyrare att pendla till jobbet och använda bilen på fritiden. Detta har resulterat i politiska utspel om en översyn av reduktionsplikten från flera partier.
– Reduktionsplikten och en högre produktionskostnad för biodrivmedel än för fossila, och ett för lågt utbud av hållbara biodrivmedel, har bidragit till höga drivmedelskostnader. Den för Sverige och klimatet långsiktigt bästa lösningen är att öka produktionen av biodrivmedel från bland annat svensk skogsråvara. Tyvärr ser vi nu hur användning av skoglig bioenergi motarbetas politiskt inom EU. Den politiska osäkerheten främjar varken produktionshöjande investeringar i biodrivmedel eller Sveriges klimatomställning av transportsektorn, säger Mårten Larsson.