– Miljödomstolarna borde vara tydligare med vilket utredningsunderlag de behöver för att fatta beslut. En stor anledning till att miljötillståndsprocesserna är så långdragna är att länsstyrelser och Naturvårdsverket begär kompletteringar som har mer karaktären av ”bra att ha”-utredningar, men som knappt berörs när domarna skrivs, säger Göran Lindqvist, senior advisor på Arctic Paper Munkedal AB.
Arctic Papers två svenska pappersbruk i Grycksbo och Munkedal tillverkar högkvalitativt grafiskt papper. Verksamheterna är belägna i anslutning till vattendrag, vilket är förenat med högt ställda miljökrav.
– Det är rimligt att det ställs krav på vår verksamhets påverkan av vattenmiljön. Men alla utredningskrav som ställs är inte rimliga. Exempelvis är det oklart varför myndigheterna vill att fiskförhållandena uppströms bruket behöver undersökas. Den här typen av krav på kompletteringar, som inte är nödvändiga av miljöskäl, bidrar till att tillståndsprövningarna förlängs i onödan, säger Göran Lindqvist.
Länsstyrelsernas önskelista skickas ofta vidare av domstolarna. Det kräver omfattande redovisningar som i slutänden endast resulterar i enkla, standardiserade, formuleringar i tillstånden. Även om det är tekniskt enkelt så tar det tid och resurser att utreda sådant som saknar direkt relevans för verksamhetens miljötillstånd.
Stora verksamheter som pappersbruk har ett grundtillstånd som omfattar hela verksamheten. Beroende på hur omfattande en planerad ändring av verksamheten är, så som en produktionshöjning, kan miljötillståndet ges som ett påbyggnadsärende eller som en omprövning av hela verksamheten. Något som för en större verksamhet innebär att utredningsarbetet räknas i manår.
– Det finns en tendens hos myndigheterna att driva fullständig omprövning, fastän det kanske inte alltid är så välmotiverat om det finns ett genomarbetat tillstånd för verksamheten i botten och förändringen gäller delar av verksamheten. Risken för en total omprövning av tillståndet innebär i värsta fall att investeringar uteblir, säger Göran Lindqvist.
Det råder politisk enighet om att kortare handläggningstider för miljötillståndsprövning är prioriterat. Processtider på ett par år bromsar investeringstakten. En nyckel för snabbare tillstånd är mer fokuserade prövningar, med tyngdpunkt på faktiska risker och miljöpåverkan.
– Domarna från mark- och miljödomstolen är oftast välskrivna och tar fasta på det väsentliga. En genomsnittlig dom ger bra ledning av vad som behövs för att grunda ett miljötillstånd på. Varför ska vi utreda annat? Vi behöver fokusera på utsläppen och deras miljöpåverkan och inte så mycket runtomkring. Det borde heller inte vara nödvändigt att ansöka om tillstånd för åtgärder som inte leder till ökade utsläpp. I dessa fall borde det räcka med ett enkelt anmälningsförfarande till tillsynsmyndigheten. Domstolarna är hårt ansträngda som det är och behöver inte belastas med onödigt omfattande utredningsmaterial, säger Göran Lindqvist.