Skogsnäringen är en av Sveriges största transportköpare och vid export av skogsindustriprodukter är cirka 65 procent sjötransporter.
Skogsindustrin anser att de avgiftsökningar som nu föreslås är problematiska ur flera perspektiv:
- Dyrare sjöfart motverkar den nationella godstransportstrategins mål om överflyttning till sjöfart.
- Svenskt konkurrenskraft som är beroende av sjöfarten försämras.
- De framtida kostnadsökningarna för sjöfart, utöver förslagna avgifter från Sjöfartsverket, inkluderar även FuelEU Maritime och EU-ETS.
- Höjda nationella avgifter på sjöfarten har en direkt effekt på svensk konkurrenskraft.
- De senaste årens upprepade tillskott till Sjöfartsverket är välkommet men skapar en ryckighet som inte gagnar sjöfarten och dess roll som det långsiktiga valet för godstransporter.
- Tillskotten är ett bevis på att Sjöfartsverkets finansieringsmodell, och verksamhetsformen som affärsverk, har brister och behöver ses över för att skapa långsiktighet i branschen. Det finns också potentialer till kostnadsminskning genom effektivisering, tex inom lotsning.